2020-2021 навчальний рік
11.05.2021 р.
ТЕМА: Розрахункові задачі. Виведення молекулярної формули органічної речовини
1.Повторити параграф 32
2. Ознайомтеся з алгоритмом визначення молекулярної формули вуглеводню за загальною формулою гомологічного ряду.
1. Вивчити умову задачі.
2. Записати скорочену умову.
3. Скласти рівняння з одним невідомим, записавши загальну формулу гомологічного ряду.
4. Розв’язати рівняння з одним невідомим.
5. Написати формулу вуглеводню.
6. Обчислити відносну молекулярну масу вуглеводню за знайденою формулою.
7. Записати повну
або скорочену відповідь до задачі.
3.
Розв’яжіть задачі:
Задача 1. Відносна молекулярна
маса алкану — 58. Визначте його формулу.
Задача 2. 1 л алкану має масу 1,965 г. Визначте його
формулу.
30.04.2021 р.
ТЕМА: Зв’язки між класами
органічних речовин
1. Перегляньте відео:
2.Опрацювати параграф 32.
3. Зробіть короткий конспект уроку.
4. Розв’яжіть задачі:
4.1. Проілюструйте молекулярними рівняннями реакцій зв’язки речовин у схемі:
альдегід → насичений одноатомний спирт → естер → насичений одноатомний спирт → альдегід.
4.2. Назвіть органічні речовини за систематичною номенклатурою.
4.3.Складіть рівняння реакцій, унаслідок яких можна здійснити перетворення метану на метилметаноат.
4.4. Складіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити перетворення крохмалю на бутадієновий каучук
27.04.2021 р.
ТЕМА: Узагальнення і систематизація знань з теми «Нітрогеновмісні органічні сполуки», «Синтетичні високомолекулярні речовини й полімерні матеріали на їх основі»
1.
Пройдіть
тестування перейшовши за посиланням:
https://vseosvita.ua/test/start/twf208
23.04.2021 р.
ТЕМА: Вплив полімерних матеріалів на здоров’я
людини і довкілля. Проблеми утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого
розвитку суспільства
1. Пройдіть тест перейшовши за посиланням:
https://vseosvita.ua/test/start/fjh044
1. Опрацювати матеріал поданий нижче.
Вплив пластмас на
здоров'я людини. Ви вже
ознайомилися з найпоширенішими пластмасами. Характерно, що серед них домінують
економічно вигідні для людини полімерні матеріали, основними властивостями яких
є міцність, стійкість до дії зовнішніх чинників, дешевизна, водо- й
газонепроникність. Завдяки їм пластмаси набули широкого застосування. Це тара
для зберігання багатьох продуктів, канцелярські товари, якими ви користуєтеся
на уроках, пляшки під оцет, олію, мінеральні води, соки, фруктові напої, одяг
із синтетичних матеріалів тощо. Людина настільки звиклася з полімерними
матеріалами, що навіть не замислюється над тим, позитивно чи негативно вони
впливають на стан її здоров'я.
Офіційно вважається, що
пластикові пляшки безпечні для здоров'я. Водночас установлено, що в пляшки
легко проникають кисень, карбон(IV) оксид, ультрафіолетові промені. Тому
багаторазове використання найбезпечніших пластмасових пляшок зумовлює скупчення
в них небезпечних мікроорганізмів.
Небезпечними для здоров'я
людини є вироби із стирену та полістирену, пластифікатори поліхлоровінілу.
Щоб поводження із синтетичними
матеріалами було безпечним, необхідно користуватися маркованням пластмас щодо
їх використання й подальшої переробки (утилізації). На деяких пластмасових
виробах наявні позначення: трикутник із стрілок, у центрі якого розміщена цифра
— від 1 до 7 .
Пластмаси поділяють на сім груп щодо поліпшення їхньої переробки. За цими знаками визначають, для яких цілей можна використати пластмасовий виріб:
1 — поліетилентерефталат (PETE) —
найбезпечніший вид пластмас;
2 — поліетилен високої щільності (HDPE) —
безпечний у користуванні, однак є застереження, що із стінок тари можуть
потрапляти в рідину гексан і бензен (інформація не підтверджена);
3 — поліхлоровініл (V) —
найотруйніший і небезпечний для здоров'я людини вид пластмас. Під час
спалювання утворюються високотоксичні хлороорганічні сполуки. Після десяти
років використання вироби, виготовлені з цього матеріалу, починають самостійно
виділяти в довкілля токсичні сполуки. Неприпустимо виготовлення з нього дитячих
іграшок. Уражає центральну нервову й кісткову системи, мозок, серце, печінку,
знищує імунну систему, канцероген;
4 — поліетилен низької щільності (LDPE) —
офіційно вважається нешкідливим, але у виробництві LDPE використовують
потенційно небезпечні для здоров'я бутан і бензен;
5 — поліпропілен (PP) — офіційно
вважається нешкідливим для здоров'я;
6 — полістирен (PS) — добувають
полімеризацією стирену, який є канцерогеном, уражає слизові оболонки, негативно
впливає на репродуктивні функції організму людини;
7 — інші види пластмас — до цієї групи належать
пластмаси, використання яких може бути пов'язане з небезпекою, а також
екологічні види пластмас. Однак, використовуючи вироби з них, людина ризикує.
Вплив пластмас на довкілля. Дедалі більший попит на нові
синтетичні матеріали, їх виробництво та застосування призвели до істотних змін
у довкіллі. Унаслідок синтезу пластмас забруднюється атмосфера, вода, уся земна
поверхня.
Під час виробництва пластмас в атмосферу потрапляють
отруйні гази, пил, сполуки Плюмбуму, Меркурію та деяких інших важких металічних
елементів, оксиди Сульфуру, Нітрогену, Карбону. Вони порушують колообіги
речовин, що призводить до утворення смогу — туману, який надовго зависає над
поверхнею великих міст за високої вологості або спеки
Багато технологічних промислових операцій відбувається
за участю кисню, який вилучають з повітря, зменшуючи при цьому його вміст в
атмосфері Землі.
Отруйні речовини, що потрапляють у повітря,
поширюються на великі відстані. Під час дощів розчинні у воді оксиди проникають
у ґрунт, підвищуючи його кислотність, а потім — у поверхневі й підземні води.
По ланцюгу живлення вони надходять у рослинні й тваринні організми.
Дуже широко застосовують поліетилен у виробництві
поліетиленової плівки та як пакувальний матеріал. Після використання він
здебільшого накопичується у великій кількості на смітниках, під час повеней
потрапляє в річки, моря та океани Розкладання його відбувається впродовж
десятків і сотень років.
Проблеми утилізації полімерів і пластмас у контексті
сталого розвитку суспільства. Утилізація полімерних матеріалів і пластмас — одна з
найактуальніших проблем сьогодення. Адже навіть якісні речі, якими користується
людина, з часом стають непридатними.
Є різні методи утилізації, проте насамперед важливо:
1) скорочувати обсяги використання пластмас у різних
виробничих процесах;
2) застосовувати ефективні методи їх утилізації;
3) використовувати вироби з пластмас як сировину для
вторинної переробки;
4) переробляти пластмаси на паливо.
Малоефективний метод — захоронення пластмасових
відходів. Адже такі захоронення займають площі, які можуть використовуватися
для господарських потреб. Оскільки розкладання полімерних матеріалів у
природних умовах відбувається впродовж 150 років, то ці землі довгий час
залишаються незадіяними.
Особливо небезпечним є відкрите спалювання пластмас.
Спалювання в сміттєспалювальних печах також негативно впливає на навколишнє
середовище, тому що з газоподібними викидами в атмосферу потрапляють діоксини.
Побічним продуктом згоряння пластмас може бути ціанідна кислота, яка у великих
кількостях є смертельною отрутою. Тож важливе значення має використання газо- й
пилоочисних споруд. Ефективна також система сухої та вологої очистки в рукавних
фільтрах. До того ж позитивний момент — використання тепла.
Щоб правильно утилізовувати відходи пластмас, доцільно
сортувати їх згідно з маркованням
Важливим завданням сьогодення є створення полімерів,
що розкладаються під дією бактерій, сонячної енергії або повітря. Витрати на
створення таких полімерів є значними, тому виробництво полімерів швидкого
розкладу обмежене.
У промислових масштабах екологічно та економічно
вигідним напрямом є переробка пластмас і повторне їх використання (рециклінг),
а отже, з погляду сталого розвитку суспільства, і ресурсозберігальним. З цією
метою відкрито пункти прийому пластику на переробку. Вони передбачають
обов'язкове сортування сировини за якістю, кольором, ступенем забруднення.
Під час переробки пластикову сировину подрібнюють, спікають або гранулюють.
Така пластмаса є вторинною сировиною для переробки на інші вироби: будівельні
матеріали, зокрема полістиролбетон, разовий посуд, скатерті, прищіпки, пляшки,
відра, труби, ящики, деталі автомашин тощо.
3. Зробіть короткий конспект уроку.
4. Розв’яжіть задачі:
4.1. Під час
виробництва та утилізації пластмас в атмосферу потрапляють гази, що спричиняють
випадання кислотних дощів. Напишіть не менше трьох рівнянь реакцій утворення
кислот.
4.2. Відомо, що один із способів утилізації пластмас — їхнє спалювання.
Унаслідок спалювання поліетилену масою 1
кг (1000 пакетів) в атмосферу потрапляє 12,4 г сульфур(IV) оксиду. Обчисліть,
яка маса сульфур(IV) оксиду утвориться від спалювання 5 т пластмаси.
4.3. Суміш бензену, фенолу й аніліну
масою 25 г обробили бромною водою. Утворився осад масою 9,91 г. Унаслідок дії
металічного натрію на таку саму масу суміші виділився водень об'ємом 0,112 л
(н. у.). Обчисліть масовий склад суміші.
5. Повторити параграфи 23-31
20.04.2021 р.
ТЕМА: Синтетичні волокна: фізичні властивості і застосування
1.
Пройдіть
тестування перейшовши за посиланням:
https://vseosvita.ua/test/start/hqn178
2.Опрацювати параграф 31
3. Перегляньте відео:
4. Зробіть конспект уроку.
13.04.2021 р.
ТЕМА: Синтетичні високомолекулярні речовини. Полімери. Реакції полімеризації і поліконденсації. Пластмаси
1. Опрацювати параграф 28-29
2. Перегляньте відео:
3. Випишіть визначення понять макромолекула, мономер, структурна ланка, ступінь полімеризації, відносна молекулярна маса полімеру, синтетичні полімери, полімеризація,термопластичність, матеріали, пластмаси, поліетилен, поліпропілен, полівінілхлорид, полістирен, політетрафлуороетен, фенолоформальдегідні смоли.
4. Запишіть
схему класифікації полімерів.
09.04.2021 р.
ТЕМА:
Білки як
високомолекулярні сполуки. Хімічні властивості білків
1.Опрацювати параграф 25
2. Перегляньте відео:
3.Розв’яжіть задачі:
06.04.2021 р.ТЕМА:
Хімічні
властивості аміноетанової кислоти. Пептидна група, пептиди
1.
Виконайте
тест:
https://vseosvita.ua/test/start/gqd220
2. Опрацювати параграф 24 с.140-143
3. Перегляньте відео:
4. Випишіть хімічні властивості аміноетанової кислоти та підтвердіть їх хімічними рівняннями
02.04.2021 р.
ТЕМА: Амінокислоти: склад, будова молекул, загальні і структурні формули, характеристичні групи, систематична номенклатура
1.Опрацювати параграф 24 с.138-140
2.
Перегляньте відео:
3. Випишіть визачення поняття «амінокислота».
4. Запишіть загальні та структурня формули амінокислот.
30.03.2021 р.
ТЕМА: Насичені й ароматичні аміни: склад і будова молекули, назви найпростіших за складом сполук.
Будова аміногрупи. Аміни як органічні основи. Хімічні властивості метанаміну, аніліну. Одержання
аніліну
1.Опрацювати параграф 23
2. Перегляньте відео:
3. Випишіть у зошит поняття визначення «аміни».
4. Запишіть загальні молекулярні та структурні формули амінів та аніліну.
5. Випишіть хімічні
властивості амінів та аніліну і підкріпіть їх хімічними рівняннями.
6.
Запишіть добування
аніліну в зошит.
7.
Виконайте завдання
з картки:
22.01.2021
р.
Тема. Фенол: склад і будова молекули,
фізичні та хімічні
властивості
1.Перегляньте
відео:
2.Опрацювати параграф 14.
-
11. Екологічна безпечність застосування і одержання фенолу.
-
12. Виявлення фенолу в екстракті зеленого чаю або
гуаші.
19.01.2021
р.
Тема. Розрахункові задачі.
Обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси або об’єму за
кількістю речовини, масою або об’ємом реагенту, що містить певну частку
домішок.
1.Опрацювати
параграф 13.
2.Виконайте
завдання з картки в зошиті письмово
Тема. Гліцерол: молекулярна та
структурна молекули, хімічні властивості, застосування
1.
Опрацювати
параграф 11 (с.74) та 12 (с.78).

2. Перегляньте
відео:
3. Випишіть з підручника та відео в зошит структурну
та молекулярну формули гліцеролу, хімічні властивості гліцеролу та
проілюструйте їх рівняннями реакцій.
4. Д/З доопрацювати
параграф 11 (с.74) та 12 (с.78).
5. Виконайте
завдання з картки в зошиті письмово
12.01.2021 р.
Тема. Етанол: хімічні властивості,одержання
та застосування
1. Опрацювати
параграф 12.
2. Перегляньте
відео:
3. Випишіть в зошит хімічні властивості етанолу та
проілюструйте їх рівняннями реакцій.
5. Д/З доопрацювати
параграф 12.
6. Виконайте завдання
з картки в зошиті письмово












Немає коментарів:
Дописати коментар